8a edició d’Ex Abrupto, el festival experimental de creacions contemporànies, a Moià el dissabte 8 de juliol

28 de juny de 2023

En la seva 8a edició el festival moianès fa èmfasi amb el treball amb arxiu, memòria històrica i cultura popular en confluència amb l’art contemporani més experimental.

El festival experimental de creacions contemporànies Ex Abrupto es celebrarà el dissabte 8 de juliol a Moià i ja ha publicat la seva programació completa: https://www.exabrupto.cat/festival/programacio-2023

  • Espectacle inaugural el divendres 7 de juliol, a la plaça Sant Sebastià de Moià on es realitzaran dos passis exclusius de l’acció inaugural a les 22:00 h i a les 22:30 h. El festival experimental de creacions contemporànies donarà el tret de sortida a la seva vuitena edició sota el lema Distopia amb un espectacle immersiu i interactiu de vídeomapping, dissenyat expressament per a l’ocasió. La peça inaugural incorpora en la seva composició la imatge del Sant Sebastià ubicada a l’homònima plaça, una imatge del segle XVII, que havia presidit la capella dedicada a Sant Sebastià i que va ser destruïda durant la Guerra Civil espanyola, el vídeomapping farà que el monument del sant prengui vida i formi part de la fantasia distòpica. Aquesta producció inèdita i dissenyada expressament pel festival, compta amb la direcció artística del col·lectiu, s’acompanya del Cor i Orquestra de Cambra del Moianès, a la part sonora s’hi suma la participació dels artistes audiovisuals Sito Ruiz i Marco Domenichetti i la irrupció de les arts en viu d’Antídrom, col·lectiu rupturista que col·labora habitualment en el festival.

El festival, organitzat per l’Ajuntament de Moià i amb la direcció artística del col·lectiu Ex Abrupto, compta amb la presència d’artistes com Juana Dolores, Joan Pallé, Txema Salvans o Maria Sevilla i promet de nou portar l’art contemporani experimental a la comarca del Moianès, combinant instal·lacions artístiques en les entradetes de les cases de l’històric carrer Sant Sebastià i so experimental al parc Francesc Viñas.

Enguany, amplien el seu abast a l’antiga fàbrica tèxtil Les Faixes 2, a la Biblioteca 1 d’Octubre de Moià i a la plaça de l’Església, i repeteixen col·laboració amb l’espai de pensament crític i creació artística a cobert.

Com a eix vertebrador d’aquesta 8a edició que té com a temàtica la Distopia, el col·lectiu artístic ha decidit reforçar el treball amb el territori, gest que repliquen des dels inicis, però que reforcen enguany.

 

  • Com a exemples d’aquestes confluències entre art contemporani i territori trobem la col·laboració de l’artista Irma Marco i els pessebristes de Moià, amb la guia del pessebrista Pau Arisa, l’artista instal·larà una adaptació de les seves #internetflags -unes banderoles amb missatges en relació amb l’era digital- a la miniatura del pessebre tradicional, jugant amb la idea d’espai físic i virtual.

 

  • D’altra banda, Marc O’Callaghan, està treballant amb la memòria històrica del passat més fosc de Moià, la guerra dels carlins, juntament amb l’arxiver i historiador Ramon Tarter per a la creació de la seva obra “Per Déu, per la Pàtria i el Rei”, els resultats d’aquestes dues col·laboracions es podrà veure a les cases del carrer Sant Sebastià de Moià.

 

  • Per acabar, l’artista Alicia Arévalo formarà part de l’Ex Abrupto File, un projecte que neix de File Project de les comissàries Mercè Alsina i Laia Casanova, des del qual treballa amb l’arxiu fotogràfic de Moià i la intel·ligència artificial, per crear un futur distòpic i fantàstic moianès, traslladant figures com el Pollo Matapuces al seu relat de ficció Les faules de Leporida, el resultat es podrà veure a la biblioteca 1 d’octubre de Moià.

 

  • Com a novetat, també, Ex Abrupto i la Fundació d’Atenció als Discapacitats Els Avets de Moià han anunciat una col·laboració pionera per fer accessible l’art a totes les persones, en concret, per fer accessibles els textos comissarials, que sovint acompanyen les obres d’art contemporani, adaptant-los a un llenguatge més entenedor, amb paraules clau i una lletra gran i comprensible. Amb aquesta iniciativa pionera, el col·lectiu Ex Abrupto pretén trencar amb les barreres que imposa el llenguatge de l’art contemporani.

         La col·laboració entre el festival Ex Abrupto i la Comunitat dels Avets no acaba aquí, sinó que també inclou la participació activa de la Comunitat en el festival com a part de l’staff que treballa durant la jornada del festival, posant d’aquesta manera en valor les capacitats de les persones que integren la comunitat i que desenvoluparan tasques dins del festival.

 

Més informació del Festival: https://www.exabrupto.cat/festival

 

Last modified: 29 de juny de 2023

Comments are closed.